• Europeisk
  • ·
  • Custom
  • ·
  • Pick-Up
  • ·
  • Hotrod
  • ·
  • Original
  • ·
  • Japansk

Varför Luftfjädring?

Idag går modet för bilar mot större och större hjul,snyggt men oftast blir bilen högre. Inte så lyckat. Vem vill kosta på snygga dyra hjul och sen ser bilen ut som en SUV.

Lösningen är att sänka bilen. Traditionellt byter man ut spiralfjädrar mot kortare eller kortar befintliga och klossar upp bakaxeln vid fjäderblad. Perfekt bilen blir lägre och mycket snyggare!
Men nu kommer nästa problem, bilen tar i,
trotoarkanter, vägbulor om det ens är värt att försöka ta sig över, kanske tom svårt att komma in och ut ur garaget.

Med luftfjädring behöver du inte kompromissa! Du kan åka lågt när du vill,du kan åka högt när du vill.
Hur lågt resp. högt
beror på bälgarnas slaglängd och hur dom är installerade och konstruktionen på fram och bakvagn.

När man monterar bälgarna byter man ut dom mot spiralfjädrarna.
Vid bladfjädrar plockar man bort alla blad utom dom två översta.
När fjäderben är monterat byter man oftast ut hela benet mot ett
med bälg monterad utanpå stötdämparen.

Bälgen är mycket kortare än spiralfjädern, för att kompensera detta får man montera distanser på över och undersidan som går utmärkt att göra i  rör.

Vid bladfjädrar, kan man montera bälgarna på flera olika sätt,
på axln, bakom axeln, på bladfjädern eller byta ut stötdämparen
mot en kombinerad stötdämpare/bälg.

Vid montering MÅSTE man ha fritt utrymme runt bälgen med minst
1,5-2 cm under hela fjädringsrörelsen.

Nu är bälgarna monterade, nu ska vi fylla dom med luft.

Det enklaste systemet är att använda en bilventil att fylla på genom.
Du fyller på med en kompressor genom bilventilen som tex.är monterad
i bagagen eller motorrum till rätt åkhöjd.

Nästa steg är att montera en fast kompressor som matar en tank,du
styr systemet från en panel på instrumentbrädan med manuella ventiler
(paddle switch) och du ser trycket i fram resp. bakkrets på en mätare.
Höjning av bilen från tom till åkhöjd tar ca 5-10 sek.

Nu har vi kommit till det snabbaste systemet, med elektriska kontakter
styr du ventiler som sitter på eller i anslutning till tanken. Det
behövs 2 ventiler till varje krets, en för att höja med och en för att
sänka med. Så vid en 2 krets montering (1 krets fram och 1 krets bak)
går det åt 4:a ventiler. Vid 4 krets (fbss= front back side side)
går det då givetvis åt 8:a ventiler. Du styr luften till vilken bälg
du vill, tippa bilen i sidled tex.
Höjning ca 1-2 sek.

Sen finns massor av möjligheter, digitala system som automatiskt sänker
bilen när du stänger av tändningen, höjer den igen när du slår på.
Du kan ha flera inprogramerade åkhöjder t.ex normal åkhöjd, crusing höjd mm. Eller med hjälp av stora ventiler och stora tankar hoppa med bilen.

En vanlig fråga är om inte bilen tippar vid kurvtagning, att luften
flyttas från ena sidan till andra. Men den effekten dämpas av kränghämmare, kvarvarande blad. Kom ihåg att även spiralfjädrar trycks ihop/isär vid kurvtagning.

På en amerikansk bil med bladfjädrar blir köregenskaperna mycket mer
som en modern bil plus att man slipper ljud som förmedlas via fjädrarna,

"You ride on air".